Skip to main content
search
0

Ook in schooljaar 2021/2022 gaan we met technologie aan de slag met Junior IOT. We sluiten hiermee aan het programma wat we zijn gestart in voorjaar 2021, solderen, electronica, 3D ontwerpen en 3D printen.

Technologie met Junior IOT op de Vroonermeerschool

In schooljaar 2021/2022 werken we met de technologie mogelijkheden van Junior IOT die we al kennen: solderen, electronica, 3D ontwerpen en 3D printen. We hebben al gemerkt dat we hiermee vooral ook ontdekken hoe we als groep samenwerken, elkaar helpen, en vooral ook hoe we zelf onze uitdagingen kunnen overwinnen.

De wensen in schooljaar 2021/2022

Deze serie is nu mogelijk vanuit de IOP subsidie. Op deze mogelijkheden bouwen we ons plan waar de leerlingen zoveel mogelijk uit kunnen halen.

Het doel van gebruikte subsidie: Leerlingen krijgen van thuis uit niet altijd de techniek/technologie ervaring mee om zelf hun eventuele interesses te ontdekken en ontplooien. Deze doelgroep zal het meeste baat hebben bij de aanpak. De overige kinderen draaien mee in het programma om de doelgroep bij hun ontwikkeling te ondersteunen. We gebruiken deze ingang als drager voor verdere ICT vaardigheden, samenwerken, executieve functies, zelfvertrouwen, en wat we onderweg verder ontdekken.

Wensen vanuit team Vroonermeerschool:

  • De huidige aanpak met telkens twee uur achter elkaar voelt als een impact op het gewone lesprogramma.
  • We zien graag aansluiting bij de thema’s, omdat dit tot nu toe niet is gelukt.
  • Er komt een nieuwe indeling: Groep 3-4 (15 kids). 5-6 (8 kids), 7-8 (12 kids)
  • Kunnen we iets betekenen voor kleuters 1-2 (20 kids)
  • We willen ook graag naar de Junior IOT bus, 7-8 kan fietsen; 5-6 kan fietsen of met klein aantal auto’s gebracht.
  • Junior IOT wordt vooral ingezet om iets extra/bijzonders voor elkaar te krijgen, anders dan eigen leerkracht doet.

Binnen het programma is ruimte voor 20 dagdelen verdeeld over de 40 lesweken in schooljaar 2021/2022; inclusief de benodigdheden en materialen.

Inhoud, ideeën en inspiraties:

  • 3-4-5 en 6-7-8, kinderen ontwikkelen zich verder/dieper, elkaar inspireren, vaardigheden inzetten voor thema’s en/of eigen inspiratie
  • hogere groepen: verdieping van de reeds aangeleerde technieken; elektrische schema’s, en eventueel ook programmeren
  • Het ‘ik kan het zelf’ groeit verder doordat leerlingen nu op eigen snelheid op de website door de aangeboden oefeningen kunnen werken
  • Leerkrachtenteam raakt bedreven in het meenemen van de technieken voor extra opdrachten binnen de lopende thema’s
  • Verrassing: leren werken met- en ontwerpen voor de lasersnijder
  • 1-2 –> we hebben hier bij Junior IOT nog geen invulling voor, wellicht laten uitnodigen door hogere groepen voor een limonade en knutsel dag –> overlaten aan leerkrachten, vooralsnog buiten plannen Junior IOT
  • We kunnen in de warmere maanden een aantal keer naar de bijzondere technologie plek bij Junior IOT.
  • We kunnen een deel van het budget inruilen om bij de bus extra activiteiten te realiseren: Onze smid helpt graag de verschillende ouderwetse metaal- en hout bewerkingstechnieken te ervaren; met een touwslager maak je eigen touw; spelen met schaduw en licht met het lichtatelier. Er is dan ook plek voor de groene caravan van Mareille

Uit de notulen komen op school nog de volgende wensen naar voren

  • Een link naar het thema lijkt toch mogelijk te moeten zijn. Voorbeeld 3D printer i.p.v. naamplaatje – plantenprikker of een lichtje voor de knikkerbaan was al mooi geweest.
  • De lessen liefst aan het begin van de week want er is ook een vakdocent bewegingsonderwijs op donderdag.
  • De lessen zijn te lang maar waardevol. We zouden ze volgend jaar liever gebundeld zien, dus bijvoorbeeld de eerste 3 maanden groep 7/8 daarna groep 5/6 en daarna groep 3/4.
  • Het idee van een timmerdorp dag met de hele school wordt omarmd.
  • We omarmen het idee om bij mooi weer te werken op locatie bij Junior IOT met de twee oudste groepen 7/8, en 5/6.

Jaarvoorstel

De basis is nu gelegd voor de verschillende technieken en de samenwerking. De machines blijven door de week ook op school; leerlingen kunnen hiermee redelijk zelfstandig aan de slag.

De eigen docent is nu voldoende bekend met de materie, en weet de lopende thema’s te integreren. Bijvoorbeeld plantenprikker, lichtje bij knikkerbaan. Leerlingen komen spontaan met eigen ‘Mag ik..’ voorstellen.

Het budget geeft ongeveer ruimte voor 20 dagdelen, een 3D printer, soldeerwerkplekken en de verbruiksmaterialen. We moeten daarmee puzzelen om een aantal mogelijkheden te kiezen:

  • Technologielessen op school. Het schooljaar start maandag 23 augustus. De zomervakantie start 16 juli. Lessen aan begin van de week.
    • De eerste 3 maanden, iedere week één dagdeel op school. 8.50-10.00 groep 7/8,  10.00-11.10 groep 5/6, en 11.10-12.20 groep 3/4. Dit is dan 3 x ruim 60 minuten, om kortere lessen te maken dan in het eerdere blok. Daarmee besteden we 12 dagdelen.
    • Om de week een dagdeel van 8.50-12.20. In drie blokken van 18 maanden besteden we 18 dagdelen.
      • De eerste drie maanden (sept, okt, nov) om de week een dagdeel groep 7/8
      • Daarna drie maanden (december, jan, feb) om de week een dagdeel groep 5/6
      • Daarna drie maanden (maart, april, mei) om de week groep 3/4.
  • We kunnen in de warmere maanden een aantal keer naar de bijzondere technologie plek bij Junior IOT. Tijdens de aangewezen periodes voor groep 5-6 en 7-8 organiseren we op warme dagen een tocht naar de bus: 9.00-12.30 inclusief tijd voor lunch, groep 5-6, 7-8 incl leerkrachten.
    • Let op: de warme maanden komen niet overeen met de gevraagde maanden voor de groepsindeling.
    • Dezelfde lessen, maar op een spannende plek!
    • We kunnen een deel van het budget inruilen om bij de bus extra activiteiten te realiseren: Onze smid helpt graag de verschillende ouderwetse metaal- en hout bewerkingstechnieken te ervaren; met een touwslager maak je eigen touw; spelen met schaduw en licht met het lichtatelier. Er is dan ook plek voor de groene caravan van Mareille. Per extra persoon moeten we een extra dagdeel rekenen plus bijbehorende materialen.
  • Timmerdorp dag op het schoolplein. Tegen het einde van het schooljaar. Met de gehele school.
    • Groep 1-2 doet mee onder begeleiding van eigen leerkrachten
    • De eigen leerkrchten houden toezicht op de groepen.
    • We kunnen meerdere activiteiten plannen (zie ook Kerkuil) met bijbehorende materialen.
    • Een deel van het budget ruilen we in om een timmerdorp dag te realiseren met extra activiteiten: Onze smid helpt graag de verschillende ouderwetse metaal- en hout bewerkingstechnieken te ervaren; met een touwslager maak je eigen touw; spelen met schaduw en licht met het lichtatelier. Er is dan ook plek voor de groene caravan van Mareille. Per extra persoon moeten we een extra dagdeel rekenen plus bijbehorende materialen.

 

gem temp per maand jan feb mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec
2020 6,2 7,2 6,8 11,1 13,1 17,5 17,0 20,4 15,2 11,3 8,9 5,5
2019 3,5 6,1 8,0 10,9 11,7 18,1 18,8 18,4 14,5 11,6 6,4 5,8

 

Close Menu