Skip to main content
search
0

Op Montessorischool Castricum gaan de leerlingen van midden- en bovenbouw aan de slag met Junior IOT. Bovenbouw 6-7-8 bestaat uit 45 leerlingen, middenbouw 3-4-5 is dan 50 leerlingen. We plannen 16 lesweken.

Aansluitend geven we op dezelfde locatie onze aanvullende workshops op de BSO van Forte Kinderopvang. Dit zijn drie dagen per blok: een maandag, een dinsdag en een donderdag, in dezelfde lesweken als het lesblok. De kinderen in de aanvullende workshops volgen allemaal ook de workshops op de school. De aanvullende workshops hebben het format van een inloop, waarbij de leerlingen zelf met de materialen mogen werken. Leerlingen helpen elkaar en verzinnen eigen uitdagingen. We maken dezelfde technieken beschikbaar als we in het lesprogramma hebben gegeven.

Adres: Sokkerwei 4, 1901 KZ Castricum

Doelstellingen – samen technologie ontdekken

Als inhaalslag werken we middels de verschillende werkplaatsen aan de doelstellingen zelfvertrouwen, (her)activatie van executieve vaardigheden, samenwerken.

Met steun van onze vakdocenten en van elkaar ontdekken de leerlingen wat ze zelf leuk vinden. Bij het maken van hun projecten raken ze bekend met het volgen van online voorbeelden, waardoor meer ruimte ontstaat voor persoonlijke versnelling en verbreding.

Zo geven we betekenis aan elk woord van onze slogan: Samen technologie ontdekken.

Groepjes en lestijden

We maken groepjes van ongeveer 15 leerlingen, en met de school bepalen we nog of dit 6 of 7 groepjes worden. Elke leeftijd doorloopt dezelfde programmaonderdelen.

Het programma voorziet vanzelf in mogelijkheden om te verbreden of te verdiepen, zodat elk kind zelf zijn of haar eigen route kiest. Zodra een kind een onderwerp sneller oppakt vragen we deze om andere kinderen te helpen. We zien graag dat meerdere leeftijden elkaar helpen.

De vaardigheden hoeven niet altijd af te hangen van de leeftijd, hierin zien we nog een reden om leeftijden enigszins te mixen.

De lesdag is van 8.30-12.00, en dan 13.15-15.15.

  • 8.30-9.20, BLAUW – groep 4C en groep 6E
  • 9.20-10.10, PAARS – groep 7/8 E
    • Koffie en thee pauze
  • 10.20-11.10, ROOD – groep 4D en groep 6F
  • 11.10-12.00, GRIJS – groep 7/8F
    • Lunch pauze 12.00-13.15
  • 13.15-14.15, ORANJE – groep 3/5C
  • 14.15-15.15, GROEN – groep 3/5D

De aanvullende BSO workshops zijn circa 16.00-17.30.

Vakdocenten Junior IOT

Als informatie voordat we overleggen over de planning: Op de maandag kunnen we vanuit Junior IOT, afhankelijk van de beschikbaarheid, rouleren met onze vakdocenten: Marco en Tijl. Vakdocent Duco is alleen op donderdag en vrijdag in te roosteren, en draait daarmee niet mee in dit schema. Daarnaast houden we graag één blok bij één docent.

We plannen deze serie in met Tijl als vakdocent. Als ervaren electro technieker, mechanisch engineer, ontwerper en tester van consumenten producten, onderzoeker en teamlead werkt Tijl nu met een eigen bedrijf aan het ontwikkelen van 3D technieken. Na een jarenlange carriëre in technologie onderwerpen vindt Tijl het nu belangrijk dat de nieuwe generatie de inspiratie kan ervaren van de moderne technologie. De inspiratie die Tijl opdoet bij Montessorischool Castricum deelt Tijl weer met de andere Junior IOT vakdocenten om onze lessen en workshops verder te laten groeien.

Lesschema

We werken in dit jaarprogramma met 4 blokken met elk 4 lessen in een onderwerp. We hebben de volgende onderwerpen gekozen, en in overleg kunnen we dit gedurende het schooljaar nog aanpassen.

  • Soldeerwerkplaats. Maak je eigen licht- en trilmachines machines, en ontdek hoe je deze met schakelaars laat doen wat jij wilt. Op een toegankelijke manier kennismaken met gevaar en verantwoordelijkheid. Zelf iets doen en afmaken.
  • 3D ontwerpen in TinkerCad. Je ontwerpt in dit tekenprogramma je eigen 3D vormen. Samenwerken en inspiratie.
  • 3D printen. Hoe werkt de 3D printer en hoe zorg ik dat mijn ontwerpen goed geprint worden. Een aantal deelnemers sluit af met een 3D Print Certificaat. Trots en elkaar willen helpen.
  • Lasersnijden. Hoe werkt de lasersnijder, en hoe maak ik mijn eigen ontwerpen voor deze mooie maakmachine. Engineering en uitdaging.

De volgende mooie onderwerpen houden we nog even op reserve:

  • (Wellicht in jaar 2) Electronica prikbordje. Het verder ontdekken en uitwerken van electronica schakelingen gaat nog sneller met een prikbordje. Online oefeningen helpen je om op jouw eigen snelheid de uitdaging te kiezen die bij jou past. Internetvaardigheden, en het zelf volgen van een instructie.
  • (Wellicht in jaar 2) Arduino programmeren. De schakelaar van de lichtmachine doen we nu met een programma. Volg de stem van de meester om middels duidelijke instructie je eigen lichtmachine te programmeren op de Arduino. ICT vaardigheden en gestructureerd werken.
  • (Idee, in ontwikkeling) Hout- en metaal bewerken. Met smid Duco werk je met vergeten technieken aan metaal- en houtbewerking om je eigen kunstobject te maken.
  • (Idee, nog te ontwikkelen) Digitale wereld. Met 3D artiest Tijl maak je mooie 3D ontwerpen en laat deze zien in de virtuele 3D wereld. Let op: deze module wordt nog ontwikkeld.
  • (Idee, in overleg) Schaduw en licht. Met Saskia van Lichtatelier Alkmaar maak je met schaduw en licht op verschillende manieren jouw eigen tijdelijke kunst. Let op: moet nog worden ontwikkeld.

Blok 1 – Soldeerwerkplaats en samenwerken

Soldeerwerkplaats van Junior IOT. Daarnaast materialen per persoon per les.
Maandagen: 15, 22, 29 november en 6 december 2021;
We maken voorzichtig maar duidelijk kennis met het gevaar van de soldeerbout, en hoe je hier naar jezelf en anderen mee omgaat. In elke stap ontdekken we nieuwe succesmomenten, en gemaakte werkjes gaan mee naar huis.
Op de BSO geven we in dit blok drie aanvullende workshops op maandag, dinsdag en donderdag.
  • Maandag 15 november 2021
  • Maandag 22 november 2021
    • BSO maandag 22 november
  • Maandag 29 november 2021
    • BSO dinsdag 30 november
  • Maandag 6 december 2021
    • BSO donderdag 9 december

Blok 2 – TinkerCad

Laptops van Junior IOT (ruim 15 stuks). Eventueel één of twee 3D printers van Junior IOT.

Maandagen: 10, 17, 24 en 31 januari 2022;

Leerlingen volgen nauwgezet de instructie om een account aan te maken. We hebben akkoord vanuit school om TinkerCad te gebruiken, en daarom vullen we 1999 als geboortedatum in.

Daarna gaan kinderen zelf aan de slag om steeds mooiere 3D ontwerpen te maken.

  • Maandag 10 januari 2022
  • Maandag 17 januari 2022
    • BSO dinsdag 18 januari
  • Maandag 24 januari 2022
    • BSO donderdag 27 januari
  • Maandag 31 januari 2022
    • BSO maandag 31 januari

Blok 3 – 3D printen

De 3D printer(s) van Junior IOT. Ruim 15 laptops van Junior IOT.
Maandagen: 7, 14, 21 en 28 maart 2022;
Nu we kunnen 3D tekenen willen de leerlingen ook zelf met de 3D printer aan de slag. Zelf exporteren, op maat maken, slicen en uitprinten. Een deel van de leerlingen verdient een 3D Print Certificaat om ook anderen te kunnen helpen.
  • 7 maart 2022
  • 14 maart 2022
    • BSO donderdag 17 maart
  • 21 maart 2022
    • BSO maandag 21 maart
  • 28 maart 2022
    • BSO dinsdag 29 maart

Blok 4 – Technieken combineren

Samenwerken en combineren wat je hebt geleerd. Kan je zelf een soldeerwerkje maken met vormen die wij voor je op de lasersnij machine hebben gemaakt? Hoe ontwerp je jouw eigen vormen?

Maandagen: 16, 23, 30 mei en 13 juni 2022;
Werkplaatsen van Junior IOT.
3D pennen.
Laptops van Junior IOT
Let op, in de loop van het jaar bepalen we of deze module moet worden verwisseld met een andere, bijvoorbeeld electronica prikbordje.
Voor de BSO workshops op dinsdag en donderdag is het meenemen van de lasersnijder te omslachtig. We kiezen voor die dagen een ander onderwerp. In dit blok kiezen we daarom voor alleen één maandag op de BSO.
  • 16 mei 2022
  • 23 mei 2022
    • BSO dinsdag 24 mei
  • 30 mei 2022
    • BSO donderdag 2 juni
  • 13 juni 2022
    • BSO maandag 13 juni

BSO middagen 2021/2022

Op enkele dagen volgt de BSO met een vrije oefening in lijn met deze workshops, of we kiezen voor de populaire soldeerwerkplaats. Alle bezoekers van de BSO hebben dan ook dezelfde lessen gehad op school.

We stellen voor om op de BSO bij elk blok 2 dagen ‘inloop’ te voorzien, vanaf 16.00. Elk blok één keer op de maandag lesdag, en dan die maand ook een keer op een dinsdag of op een donderdag. Dit is totaal 8 keer. Gedurende het jaar hebben we enige vrijheid deze dagen in te plannen.

(Alternatief kan de BSO inloop in elk blok 3 dagen: maandag, dinsdag en donderdag; relatief vrij te plannen door het jaar; totaal 12 10 dagen)

 

Foto’s

Tijdens de workshops zien we een heerlijke samenwerking waarbij mooie werkjes ontstaan. Hier delen we gedurende het jaar de foto’s.

https://youtube.com/shorts/ziJ1Zox3ZaA

 

https://youtube.com/shorts/MfH5x4QmA8Q?feature=share

 

 

 

Close Menu