Skip to main content
search
0

Dit is echt ongelooflijk, Marco heeft écht een bus gekocht. En dan niet een campertje ofzo, maar een super lange harmonicabus. En hoe meer we hierover op het internet zoeken, hoe meer interessante geschiedenis naar boven komt. Op deze pagina houden we de gegevens bij.

22 mei 2018: Nieuwe huurder – IOT electronica werkplaats https://hal25.nl/nieuwe-huurder-iot-electronica-werkplaats/

Recente foto’s

2020

bijzonder perspectief - rook bellenblaas

Onze uitdagingen

Mei 2018. Een nieuwe bus op een nieuwe plek in Alkmaar.

Spontaan kocht Marco op marktplaats een Star Wars bus. Eentje die door Disney is gebruikt om bij een aantal bioscopen in Nederland en België reclame te maken voor de film. Met Kees regelen we dat een plekje gehuurd kan worden naast Hal25.

Voor de verzekering maken we extra sterke metalen beugels aan de deuren, met daaraan extra strong twee sterren hangsloten. Het beste wat er te vinden is. Zo blijft de boel goed dicht en kunnen we er toch makkelijk in.

Daarna beginnen we in fases aan de inrichting: werkplekjes, bergruimte, wat moet waar?

Augustus 2018. Het begin, wat doet welke knop?

19 augustus 2018. Via de officiele route hebben we nu toegang tot de franstalige gebruiktsaanwijzing van 800 pagina’s. Casper snapt nu hoe alles werkt, toch?

September 2018. De bus start, maar reageert niet op het gaspedaal

Ons plan is elk kwartaal de motor te laten lopen, vooral om te zorgen dat deze niet verslechterd door stilstand. Bovendien is het nog even zoeken hoe de bus het beste past op ons plekje in de hoek.

We ontdekken nu dat we de bus prima kunnen starten, maar gas geven heeft geen effect en de rem blijft erop zitten. Van de heer Veerstegen uit België hebben we gehoord dat er onder de linker elleboog van de bestuurder een rode knop is waarmee je de halte rem bedient. Als je deze indrukt gaat de rem erop, als je hem nogmaals indrukt dan gaat de rem er weer af. Dus, we moeten gewoon het boekje een keer doorlezen. Welk boekje?

December 2018. Een airco om de bus te verwarmen.

In onze eerste winter proberen we verschillende experimenten uit om de vorst buiten te houden. De bus is geleverd met standverwarming, maar de rookwolken inspireren ons om een andere aanpak te vinden.  Straalkachels helpen maar een klein beetje, en de stroomaansluiting naar de bus lijkt niet krachtig genoeg om veel energie te leveren. Een mini warmtekanon op gas helpt al wat meer, maar dat zorgt ervoor dat het water van de ramen en van de laptops afloopt, en dat is niet helemaal zoals het hoort.

Via Marktplaats vinden we iemand die een nog prima Airco met binnen- en buitenunit verkoopt. Ted van Hercules Installatie maakt tijd om de airco in de bus te monteren. De binnenunit geeft nu warmte aan het zitgedeelte in het midden van de bus, en de buitenunit staat stevig op de grond naast de harmonica.

April 2019. Een nieuw relais voor de binnenstroom.

We kunnen de 24 volt stroom niet meer aan zetten. Daardoor doet de binnenverlichting het niet meer. Dit gebeurde nadat wellicht met de knoppen gespeeld was en er blazers en pompen aan zijn blijven staan. Het accu pakket is twee of drie keer leeg gegaan tot 2 volt of minder. Accupakket staat nu continu op de oplader en heeft uiteindelijk weer de juiste spanning. De busstroom schakelt echter niet meer aan.

5 april 2019. De heer Bak uit Alkmaar legt ons uit dat er naast de accu’s een zwarte hoofdschakelaar op de dikke plus kabel zit, anders dan de handbediende die we hebben gezien. Kan vast blijven zitten na lange stilstand, hierop kloppen, of anders met startkabel een bypass maken. We proberen dit, en ontdekken dat hier inderdaad het probleem zit.

We hebben dit mega-relais inmiddels vervangen door een nieuw modelletje, waarmee we 200 tot 300 Ampére kunnen schakelen. Het is weer opgelost. Na een paar maanden rust mag het motorblok weer even warmlopen.

Medio 2019: De startknop werkt niet meer, we ontdekken hoe we de startmotor toch aan krijgen!

Dan blijkt op een gegeven dag dat de startknop niet meer werkt. Komt dit doordat we met alle knopjes en schakelaars hebben gespeeld? We lopen alle zekeringen in alle zekering kastjes nog even na, maar zonder resultaat.

We lossen het anders op: we starten voortaan door de power van het startmotor relais met een schroevendraaier door te verbinden met de plus.

Mei 2020: De band valt van de velg – een ritje naar de buswerkplaats

In het begin van zomer 2020 valt het ons op dat de banden wat zachter worden. Om schade te voorkomen krikken we de op die plek bus op en zetten we deze op blokken. Dat is geen goed idee: door het gebrek aan druk valt de band nu echt van de velg af!

De banden moeten er echt weer even netjes op, en we roepen echte hulp in van Garage Alkmaar. Het kost ons enige voorbereiding om de bus weer mobiel te maken; alle aansluitingen moeten helemaal weer los. En zeker de airco buitenunit geeft een enorme uitdaging, en uiteindelijk weten we ook dit op te lossen. Dit bewijst dat de bus écht niet is ingericht om nog van zijn vaste plek verplaatst te worden.

Maar alles lukt, en dan rijden we naar de buswerkplaats om wat extra lucht in de banden te laten pompen. We stoppen even bij de pomp om wat verse diesel te tanken. Dit is meteen het eerste echte ritje sinds de bus in ons hoekje staat, en het doet de bus zichtbaar goed.

Film: Met hulp van de Alkmaarse garage rijden we door Alkmaar: https://www.linkedin.com/posts/junioriot_alkmaarseabrgarage-junioriot-weblijvennogeven-activity-6666027409608843264-qsj-

Je ziet hier een film van het navigeren met onze bus: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6671493990153523200/?updateEntityUrn=urn%3Ali%3Afs_feedUpdate%3A%28V2%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A6671493990153523200%29

Eind 2020: De accu’s doen het opnieuw niet meer

We hebben al eerder de vier originele 6 volt accu’s vervangen door twee gebruikte 100Ah 12 volt exemplaren. Doordat we deze best vaak aan de lader hebben, en doordat soms de binnenverlichting van de bus aan blijft staan, is hier vermoedelijk ook het laatste beetje leven verdwenen.

Nu hebben we de lader losgekoppeld om de accu’s verder te sparen. Het wordt tijd dat we hier weer serieus naar gaan kijken!

December 2020: zijn we verzekerd, of niet?

We kiezen voor een verzekering, zoals dat gebruikelijk is voor dit soort situaties. Het gaat er niet om om elke afgevallen broeksknoop te claimen, maar juist om in uitzonderlijke situaties de werkplaats en alle activiteiten voort te kunnen zetten.

De eerste verzekering is gestart in augustus 2018, onder nummer BR225657 bij NoRisk.eu. De dekking betreft brand en inboedel, waarbij uitgebreid is gekeken naar alle details en omstandigheden van ons bijzondere object.

Per 11 juli 2019 wordt Junior IOT een stichting, en bankiert vanaf dit moment bij onze sponsor de Rabobank. De verzekering die daarbij hoort omvat ook voorraad en inboedel, en komt in de plaats van de eerdere verzekering. Polisnummer is 00156182902. Echter in december 2020 blijkt dat dit in onze werkplaats niet is gedekt door Interpolis, de verzekeraar van de Rabobank, en de volgende maanden vragen we door hoe dat precies zit. Eind april horen we dan uiteindelijk dat Rabobank Alkmaar risicodrager is, en dit is niet hun bedoeling. In de formule passen eigenlijk alleen standaard verzekerbare situaties, en hun specialisten zien geen andere oplossing dan de verzekering eerdaags te beëindigen. In overleg blijft de verzekering nog doorlopen tot het einde van het kalenderjaar.

We proberen de verzekering in overleg voort te zetten bij onze eerste verzekeringspartner.

April 2021: Na een jaar stilstand weer een frisse startpoging: 70 cm gereden!

De plek waar de bus staat zal een keer verdwijnen. We willen onszelf ieder jaar bewijzen dat de bus nog verplaatsbaar is. We zien bovendien door de stilstand de banden vervormen, ook als de druk nog goed is. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat de motor heeft gelopen.

Om de banden beter op druk te houden schaffen we een 10 bar compressor aan. Dat blijkt ook echt nodig! Normaal horen de banden tot 9 bar te zijn opgepompt, maar de druk is nu in een enkel geval teruggevallen tot 2,5 bar. Je ziet ook duidelijk dat een paar banden echt een stuk lager staan. Casper zorgt er nu voor dat de banden allemaal 7 bar of meer hebben.

In de weken daarna controleren we de accu’s, die we al eerder hadden vervangen. Ook deze accu’s blijken écht op, in een deel van de cellen is bovendien alle vloeistof verdwenen. De twee 100Ah accu’s vervangen we door twee 70Ah auto accu’s die we nog hebben staan.

Daarna starten we de motor, door met een schroevendraaier de startmotor met de plus te verbinden. De motor slaat direct aan en loopt eigenlijk nu bijzonder soepel. Wow, en dat na een jaar stilstand! We rollen de bus met beleid 70 cm achteruit om ‘vierkante banden’ te voorkomen. De aansluitingen en kabels rond de bus laten deze afstand nog net toe. Staat de bus nu extra trots te glimmen, of lijkt dat maar zo?

En verder?

In april 2021 zien we dat één van de banden al snel weer platter raakt. Een jaar terug hoorden we al dat één van de ventielen mogelijk wat slechter was. Op deze plek zitten dubbele wielen, dus de bus kan daar wat meer hebben. We zetten het op ons verlanglijstje om hier een keer naar te kijken.

Het eerstvolgende echte ritje van de bus is waarschijnlijk pas bij de verhuizing naar een nieuw terrein. De huidige plek is slechts tijdelijk, maar dat is eigenlijk al 11 jaar zo. De opdracht om te verhuizen kan over 3 maanden komen, over 3 jaar, of… we weten het eigenlijk niet. Om de bus te laten verplaatsen moeten we dan weer een gespecialiseerd bedrijf inhuren. En dan moeten we weer alle aansluitingen los koppelen, en moeten we diverse andere voorbereidingen doen – de bus is écht niet bedoeld of geschikt om te rijden.

Meer details

2018: Het bus identificatieplaatje

Van Hool – 96/1481 – YE231800N61M29637

fabrieksnummer: 29637

Van 1998 tot 2018: Historiek van deze bus

Bron: https://www.zone01.be/hercules/bus/H15150

In Eigenaar Busnummer Kenteken Uit
status 16.07.1998 TEC Hainaut 3566 ERF-263 03.2015 Reekslijst
status 06.07.2015 particulier (BE) 1-KUE-056

Technische info

chassis: Van Hool 318 deurconfiguratie: FoMo-ToT
carrosserie: Van Hool AG300 plaatsen: 38/149
motor: MAN D2865 LOH09

 

In dienst bij TEC Jambes, juli 1998

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_AG300

TECJambes 3.101-3.143, 3.511-3.520, 3.561-3.571, 3.581-3.590, 5.720-5.738, 5.762, 5.764-5.784, 5.911-5.958, 6.200-6.204, 7.140-7.150 179 19982011

Particuliere koper, juli 2015

Bron: https://www.zone01.be/hercules/bus/H15150

In Eigenaar Busnummer Kenteken Uit
status 16.07.1998 TEC Hainaut 3566 ERF-263 03.2015 Reekslijst
status 06.07.2015 particulier (BE) 1-KUE-056

Bron: https://www.zone01.be/hercules/reekslijst/tec-henegouwen-3561-3571

Star Wars bus – Pathé, 2015

Bron: https://www.starwarsawakens.nl/nieuws/exclusief-bij-pathe-star-wars-bus/

Exclusive bij Pathé: Star Wars bus

   
(foto in originele artikel)

Het is eindelijk kerstvakantie en vele ouders met kinderen zullen deze dagen aangrijpen om Star Wars: The Force Awakens in de bioscoop te zien. In Nederland kan Pathé met trots melden dat zij een heuse exclusieve Star Wars bus klaar hebben staan voor lancering! In deze bus kan men deelnemen aan een Star Wars Laser Adventure, waarbij de nieuwste lasertechnieken worden gebruikt in combinatie met beelden uit Star Wars. Men kan het hier tegen elkaar opnemen om de hoogste highscore neer te zetten en voor de kinderen is er de mogelijkheid om naar Star Wars Rebels te kijken, hun eigen LEGO ruimteschip te bouwen en Disney Infinity 3.0 te spelen. Bovendien maak je bij het vertonen van je bioscoopticket kans op een reis naar de Jedi Training Academy in Disneyland Parijs! Voor meer informatie over de Star Wars bus verwijzen we je naar Pathé.

Data, locaties en tijdstippen van de Star Wars bus:
21 dec              De Kuip                                 14 – 20u
22 dec              Arena                                    15 – 21u
28 dec              Arnhem                                 14 – 20u
29 dec              Scheveningen                      15 – 21u
2 jan                 Maastricht                             14 – 20u
3 jan                 Maastricht                             14 – 20u

Jedi spelen in Star Wars bus, 2015

Bron: https://www.ad.nl/amersfoort/jedi-spelen-in-star-wars-bus~ab24a332/63027847/

Rachel van Kommer 

Bij de Pathé bioscoop aan het Eemplein in Amersfoort staat 2 januari een spectaculaire Star Wars achttien meter lange bus. Fans van de science fiction films kunnen in de bus een interactieve Star Wars Laser Adventure, een doolhof met laserstralen en filmbeelden, en andere gameattracties beleven.

Bezoekers die een kaartje voor de filmvoorstelling van de nieuwe film Star Wars: The Force Awakens hebben gekocht, maken kans op een reis naar de Jedi Training Academy in Disneyland Parijs. Jonge Star Wars liefhebbers kunnen een in de bus ook een lego ruimteschip bouwen.

Star Wars Laser Adventure zaterdag 2 januari bij Pathé Amersfoort, 2016

Bron: https://destadamersfoort.nl/lokaal/star-wars-laser-adventure-zaterdag-2-januari-bij-path%C3%A9-amersfoort-75869

 

AMERSFOORT De Star Warsbus staat op zaterdag 2 januari bij Pathé Amersfoort, van 14.00 tot 20.00 uur, staat . Fans van alle leeftijden kunnen er gratis terecht voor het interactieve Star Wars Laser Adventure en andere attracties. Wie een ticket heeft voor de film Star Wars: The Force Awakens maakt kans op een reis naar de Jedi Training Academy.

De Star Wars bus is een immense mobiele game-attractie. Door de achttien meter lang bus loopt een tunnel met laserstralen en filmbeelden van Star Wars: The Force Awakens. Doel bij het interactieve Star Wars Laser Adventure is zo snel mogelijk door dit doolhof te gaan en proberen het record te verbreken.

Ook voor jongere fans van Star Wars is de bus een attractie, want ze kunnen er binnen Star Wars Rebels kijken, Disney Infinity 3.0 spelen en een Lego Star Wars Ruimteschip bouwen. Alle bezoekers met een ticket voor Star Wars: The Force Awakens, die in Pathé Amersfoort dagelijks te zien is in 2D en 3D, maken bij een bezoekje aan de bus bovendien kans op een reis naar de Jedi Training Academy in Disneyland Parijs.

De online veiling, maart 2018

Bron: https://www.bva-auctions.com/auction/lot/32179/10501823

Van Hool gelede promo-bus

Kavelnummer: 32179-27

1x Van Hool gelede promo-bus, YE231800N61M29637. Bustype : 318. Belgisch referentienummer: 961481. voorzien van 2 assen + 1 motoras. Ophanging : Pneumatisch. Tarra: 15.500 kg, MTM: 26.500Kg. Brandstof: Gasolie. afgelezen tellerstand: 282.759 km, Datum 1ste inschrijving 08/06/1998 – Alle boorddocumenten aanwezig. Alle banden recent vervangen. Deze promobus is volledig operationeel voorzien van 2 LG dolby surroundsystemen, Geluidsinstallaties in -en extern, 2 geïnstalleerde playstation PS4 sytemen, volledige gestuurde lasermase doolhof-systeem, 13 ingebouwde led flatscreens, camera’s.
Belangrijk informatie Voor levering dienen de bussen ontstickerd te zijn en mogen er geen uitingen van geregistreerde merknamen meer zichtbaar zijn zoals Disney e.d.
Deze kavel is gesloten
Start veiling 14-03-2018 17:00
Sluiting veiling 29-03-2018 15:15

                   

Junior IOT bus, mei 2018

4 mei 2018 – eerste contact via marktplaats met verkoper in Zeeland
donderdag 10 mei – super snel een kostenplaatje met terreinbeheerder vastgelegd. Bedankt, Kees!
vrijdag 11 mei – in Zeeland kijken en de knoop doorhakken
zaterdag 12 mei om 12.30 – de bus rolt in Alkmaar het terrein op!

Bron: https://portal.vanhool.be/klantenportaal

fabrieksnummer (laatste 5 cijfers van het voertuigidentificatienummer): 29637
Voertuigmodel – AG300
Inschrijvingsdatum – 1998-07-16
Motor – MAN – D2865LOH09 (24484551267281)
VIN – YE231800N61M29637OC18033
Eigenaar – DATASCHRIFT

LC_02.01_0001 (inlog benodigd) Foutcodelijst MAN_voertuighoofdprocessor FFR
LC_02.10_0001 (inlog benodigd) Foutcodelijst MAN_elektronisch geregelde brandstofinspuiting EDC M(S)5
M437-000 (inlog benodigd, rename naar Pdf) Gebruiks- en/of onderhoudshandleiding (oud systeem)
B437-001 (inlog benodigd) Gebruikshandleiding

Extra technische informatie over de bus

Van Hool klantportaal, we hebben een inlog ontvangen: https://portal.vanhool.be/klantenportaal

Informatie over een vergelijkbare besturing: GEBRUIKSAANWIJZING VHOOLA308

3D model van de bus: https://3dwarehouse.sketchup.com/model/324dc197bffbda2625a6f58c8d65eaf1/VanHool-AG300?hl=en

Afmetingen, zie pagina 37 in http://www.gtt.to.it/cms/risorse/gruppo/veicoli/parco_veicoli_tpl.pdf

Beschrijving van vergelijkbaar dashboard: https://www.abc-companies.com/console/storage/documents/147260296980675.pdf

 

Andere links

https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_AG300

https://busfahrt.com/images/stories/testberichte/van_hool_ag_300.pdf

Youtube playlist over de Star Wars bus (van vroeger)

 

 

 

Close Menu