Ook op jouw school (PO en VO) kan je nu met de 3D printer je eigen spatmaskers maken. We hebben dit zelf al gedaan, en daarbij hebben we al heel veel uitgezocht. Dit kan je zelf ook!
We leggen je in dit lab uit hoe je zelf ontdekken hoe dit werkt. Als team ga je aan de slag, en zo ontdek je wat nodig is om samen zo’n project te kunnen doen. In een combinatie van lezen, discussiëren, doen en organiseren beleef je hoe wij het project hebben ervaren. Je kunt het helemaal uitvoeren, maar sommige stappen kan je ook alleen in gedachten naspelen. Het is geschreven als een project waar je meerdere weken mee bezig kunt zijn – of veel korter als je bijvoorbeeld alleen de 3D print opdracht uitvoert.
Het is wel belangrijk om als groepje samen een goede aanpak te bedenken. Omdat mensen verschillend zijn is het handig om verschillende taken of rollen te bedenken die al goed passen bij de verschillen binnen je groep. Let daarbij op wat mensen wél kunnen of willen, en niet te veel op denkbeeldige problemen. Want problemen verdwijnen snel als je goed samenwerkt. Het is de bedoeling dat de leerlingen zoveel mogelijk zelf doen, en dat volwassenen alleen helpen als de kinderen daar om vragen. Het is wel belangrijk dat je als groepje een (volwassen) coach of een kapitein kunt vinden, iemand die je helpt te herinneren welke aanpak nu belangrijk voor je is.
De eerste opdracht aan de leerlingen is best belangrijk: Laten we eerst kijken waarom we bij Junior IOT de spatmaskers maken, en wat wij ermee willen bereiken. Dat helpt om te kunnen ontdekken welke taken jullie belangrijk vinden, en waar je goed in moet zijn om zo’n taak te kunnen doen.
Dit verhaal is deel van ons grote project: https://new.junioriot.nl/junior-iot-tegen-corona/
Op obs Atalanta zijn de kinderen al begonnen: https://new.junioriot.nl/atalanta-tegen-corona/
Onderzoeken: Zijn spatmaskers belangrijk?
Noodzaak – we vinden het belangrijk dat er snel meer spatmaskers gemaakt worden. Bij onze technologie club Junior IOT in Alkmaar hebben we samen nagedacht over de redenen waarom we dit project belangrijk vinden. Daarna zijn we gestart, en hebben we duizenden spatmaskers kunnen uitdelen aan heel veel verschillende mensen. Ze worden nu op honderden plekken gebruikt.
We ontdekten ook dat het belangrijk was om naar deze mensen te luisteren: wat is het probleem dat met onze spatmaskers wordt opgelost, hoe gebruiken ze het, en wat kan nog beter. We hebben de spatmaskers zo gemaakt dat onze gebruikers er tevreden mee zijn. En we ontdekten op deze manier dat we nog een product konden maken: de clips.
Je kunt op onze website het hele verhaal doorlezen: https://new.junioriot.nl/junior-iot-tegen-corona/
Vragen:
- Dit heeft te maken met de strijd tegen corona.
- Wat kunnen we doen om onszelf en elkaar te beschermen?
- Een aantal mensen kunnen de spatmaskers nu erg goed gebruiken.
- Voor wie zijn deze erg nuttig? Waarom?
- Ken je zelf ook mensen die de spatmaskers willen gebruiken?
Waarom denken we bij Junior IOT dat we dit wel kunnen?
Willen en kunnen – we ontdekten dat wij écht zelf wat moesten gaan doen. We zagen dat iedereen dit wel kan maken, maar helaas gebeurde er nog niet zo veel! Het werd daarom steeds belangrijker dat we nu zelf gingen meehelpen. We moesten onszelf en de mensen om ons heen vertellen waarom we dit willen doen.
Dit is de uitleg die we hebben opgeschreven:
“De strijd tegen corona raakt ons allemaal. We willen graag helpen! Eind maart zijn we ons project gestart om gratis spatmaskers aan te bieden aan iedereen die deze nodig heeft. Immers, in al onze projecten zetten we onze technologie in om samen onze omgeving beter, mooier en gezelliger te maken.
Met onze vaardigheden en onze machines kunnen we snel een betekenisvolle bijdrage leveren in deze oneerlijke strijd. Dit vinden we belangrijk, dus we zijn alvast begonnen!”
Dat is een lange tekst waarmee we zeggen: We denken dat we het wel kunnen, en we vinden het belangrijk om mee te helpen. We beginnen gewoon.
Vragen:
- Wij vinden het belangrijk om te kunnen helpen. En ik ben benieuwd of jullie dat ook willen.
- Bespreek samen wie jullie hiermee kunnen helpen? Wil je dat?
- We gebruiken in dit project een paar soorten machines en gereedschappen.
- Noem drie machines en gereedschappen die wij hebben gebruikt? Kan je er nog meer noemen?
- Heb je deze gereedschappen al, of weet je iemand die daarmee kan helpen?
Samenwerken maakt van jullie een superheld
Teamwork – We vinden het leuk dat je ook wilt meehelpen. Daarom leggen we je graag uit wat je kunt doen. En tegelijk proberen we jullie dezelfde leuke stappen te laten ontdekken die wij ook moesten vinden. Misschien was onze gezellige manier van samenwerken nog wel het allerbelangrijkste om hier een succes van te maken. Teamwork, daar moet je zelf voor zorgen.
Een paar andere dingen moet je zelf nog regelen. Wie doet er mee in je team, en hoe wil je samenwerken. Wat heb je nodig en welke taken of rollen wil je daarbij zelf doen. Wees daarbij ook vriendelijk, zodat je elkaar de ruimte geeft om te leren en te veranderen.
En, heel belangrijk: hoe gaan we om met tegenslagen. In een project zoals deze ga je er van uit dat een heleboel uitdagingen en problemen worden overwonnen. Dat is hoe je vooruitkomt, en vooruit komen maakt een project leuk. Als je een keer niet weet hoe een probleem opgelost wordt, dan kan je samen een paar dagen vooruit denken om te doen alsof dat probleem net als alle andere uitdagingen ook is opgelost. Wie heeft je daarbij kunnen helpen, of wat hebben jullie samen gedaan om verder te kunnen? Soms heb je iemand nodig die daar extra goed in is. Je hoeft niet alles zelf te doen.
Met een team kan je samen veel meer dan alleen. Samen zijn jullie dan een soort superheld!
Vragen:
- We hebben verschillende kennis en vaardigheden nodig om samen het werk te kunnen doen.
- Waar moet je dan goed in zijn om dit project te doen?
- Denk je dat dit jullie wel gaat lukken? Waarom? (hint: je leest nu een beschrijving die jou helpt in het project)
- Teamwork betekent dat je graag wilt samenwerken en elkaar daarvoor ook de ruimte geeft.
- Wat doe je als iemand denkt dat iets niet kan?
- Wat doe je als iemand tijdens het project een andere rol wil?
- Wil je iemand zoeken die jullie wil coachen in het samenwerken?
Het technische ontwerp: wat is een spatmasker?
Techniek – dat is vooral ook uitvinden hoe het moet. Een paar technische dingen hebben we al voor je gedaan. Voor jullie is het handig om precies ons ontwerp te volgen, vooral omdat we al hebben ontdekt dat dit goed werkt voor de mensen die het gebruiken. Dit ontwerp is nu klaar voor jullie.
We hebben ontdekt dat er méér nodig is dan allen het ontwerpen en het maken van de dingetjes met de 3D printer. We weten nu welke spullen er nodig zijn om het spatmasker compleet te maken. We hebben spullen gekozen die heel erg goedkoop zijn. Wat jullie nog moeten doen is dan helemaal niet zo moeilijk meer!
Een spatmasker bestaat uit een doorzichtig scherm, wat aan een flexibele hoofdband zit. Je maakt twee elastieken aan de hoofdband om daarmee het masker losjes op je hoofd te zetten. Kijk eens naar de foto en ontdek hoe het in elkaar is gezet.
Vragen:
- Op deze foto zie je de verschillende onderdelen.
- Ontdek eens hoe de gele hoofdband aan het transparante scherm zit?
- Je ziet ook elastieken, waar zijn die voor?
- Bij het appeltje ligt ook een folder, waarvoor is die?
Maak het makkelijk voor de gebruiker.
De spulletjes verzamelen we per tien spatmaskers in een zakje. Vaak wordt deze dan door iemand anders aan de gebruikers gegeven. We merken dat we er daardoor niet altijd bij kunnen zijn om de mensen alles uit te leggen. Het is dan echt nodig om onze uitleg goed op te schrijven.
Om een goede beschrijving te maken kijken we hoe de mensen zelf het spatmasker klaar maken. We zien dan al snel dat onze eerste uitleg nog helemaal niet zo goed was. Daarom hebben we goed geluisterd naar de vragen en opmerkingen om onze uitleg steeds een beetje beter laten passen bij de gebruikers. Die uitleg kan je vinden op onze webpagina: https://new.junioriot.nl/gebruik-junior888/
We ontdekten daarna ook dat de meeste gebruikers helemaal niet naar deze webpagina kijken. Toch willen we ze helpen om het spatmasker goed te gebruiken, maar we wisten niet goed hoe. Het antwoord kwam van één van de gebruikers: we moesten in het zakje met spulletjes ook een flyer doen met een super korte uitleg. Onze flyer kan je hier vinden: spatmasker flyer
Lees samen deze flyer eens door.
Jullie mogen onze flyer gebruiken. Je mag hem opnieuw afdrukken zoals deze nu is. We kunnen je er ook een paar toesturen. Je mag natuurlijk ook je eigen flyer maken, en dan is het mooi om uit te leggen dat je dit project samen doet met Junior IOT. Gebruik dan ons logo, precies zoals wij hem ook gebruiken, en je mag de foto’s van onze website gebruiken waar geen mensen op staan. Laat jouw flyer dan ook even door ons lezen voor een laatste controle?
Vragen:
- Er zijn verschillende manieren om de gebruiker uit te leggen hoe het spatmasker werkt.
- Wat is een gebruiker?
- Welke manier van uitleggen werkt het beste? Je kunt kiezen uit: laten zien hoe het werkt, beschrijven op een website, afdrukken in een folder.
(alle antwoorden zijn goed, we hebben het allemaal nodig)
- De flyer is onze uitlegbrief die aan de gebruiker vertelt hoe het spatmasker werkt.
- Hoe zorgen we ervoor dat de flyer terecht komt bij de gebruiker?
- De uitleg in de flyer is heel kort.
- Kan je deze korte uitleg vinden in de flyer?
- Waar kunnen mensen kijken als ze meer uitleg nodig hebben?
Hoe maak je een winkel met gratis producten?
Wij hebben besloten dat we de spatmaskers gratis weg moeten geven. Wij vinden het belangrijk om mensen te helpen in de strijd tegen corona. Het is niet het doel om geld te verdienen. We vinden het belangrijk dat jullie de spatmaskers ook gratis aanbieden aan mensen die werken in de zorg. Mensen mogen wel een donatie geven, maar dat is niet verplicht.
Je moet natuurlijk ook de mensen vinden die de spatmaskers nodig hebben. Verschillende beroepen gebruiken nu onze spatmaskers: tandartsen, verpleging, fysiotherapeuten. Het is mogelijk dat steeds meer beroepen de spatmaskers willen gaan gebruiken. Voor ons is het best lastig om deze mensen te vinden.
We vragen aan de mensen die we kennen om iedereen te laten weten dat we dit maken en hoe mensen de spatmaskers kunnen bestellen. Hoe dat precies werkt dat leggen we uit op onze website. De klanten sturen ons dan een email, en dan kunnen we extra informatie geven. In die extra informatie leggen we uit dat we het in een doosje kunnen opsturen, en dat ze geld mogen doneren met een tikkie. We zeggen dat ze zelf moeten kiezen hoeveel ze willen geven. En in deze mail vragen we de mensen ook om onze informatie verder door te sturen.
Daarna is het ook belangrijk om te zorgen dat jouw product bij de mensen komt. Wij hebben één keer in de week een afhaal moment in Alkmaar. Soms brengen we het naar de mensen toe. We sturen ook pakketjes op. In een brievenbusdoosje passen 9 spatmaskers, en in een iets grotere doos soms wel 120.
Vragen:
- We hebben een manier gevonden om de mensen te vinden wie onze spatmaskers wil hebben.
- Hoe vinden wij de mensen die de spatmaskers willen hebben?
- op welke manier zou jij dat het liefst doen?
- Het is niet ons doel om geld te verdienen, maar we willen wel de kosten terug krijgen.
- Hoe kunnen mensen betalen?
- Mogen mensen het ook gratis krijgen?
- Wij hebben verschillende manieren bedacht om de spatmaskers bij de mensen te krijgen.
- Welke manieren gebruiken we bij Junior IOT?
- Welke manier kan je daar zelf nog bij verzinnen?
Welke dingen heb je nodig om de pakketjes te maken?
We zien in het pakketje een aantal onderdelen:
- het transparante scherm
- de 3D geprinte hoofdband
- elastieken
- een flyer – om uit te leggen hoe het werkt
- een visitekaartje – om nieuwe klanten te vinden
- Vergeet niet het een zakje waar alle spullen in gedaan worden
Als je de spullen per post wilt versturen dan is het handig om ook een aantal brievenbus doosjes te hebben.
Hoe maak je het transparante scherm
Het transparante scherm maken we van een doorzichtig blad A4. Met een perforator op stand 888 maak je aan één kant 4 gaten. Het is handig om daar een 4-gats perforator voor te gebruiken.
Als ik hier een voorraadje van klaar maak met de perforator dan stapel ik ze altijd per tien stuks op. Elk stapeltje ligt dan iets verdraaid op een grote stapel, zodat ik ze makkelijk kan pakken bij het uitdelen.
Welk vel moet je daar voor gebruiken? Wij hebben verschillende soorten vergeleken en we gebruiken nu “GBC HiClear Crystal Clear PVC Report cover, 100pcs, A4 200 micron”. Je kunt dit op verschillende plaatsen kopen. Per pak van 100 vel kost dit ongeveer tussen de 10 en 30 euro, en voor losse vellen betaal je 45 cent per stuk. We kopen ze per 1000 bij de groothandel.
Hoe maak je de 3D geprinte hoofdband
De hoofdband maken we op de 3D printer. Als je nog niet veel ervaring hebt met de 3D printer op school, vraag dan hulp van iemand die kan uitleggen hoe dat werkt. De 3D printer is een lastig apparaat waar makkelijk iets kapot kan gaan.
We gebruiken voor het 3D printen een milieu vriendelijk PLA plastic filament. Een rol van 1 kilo filament kost meestal €20. Als we in één keer 80 hoofdbandjes printen dan gebruiken we 250 gram filament.
Voor de gevorderde gebruiker hebben we de 3D print files en de detail instructie voor je klaar gezet op https://new.junioriot.nl/face-shield-junior888/#stl
Met de volgende stappen maak je jullie eerste hoofdband voor het spatmasker op jullie eigen 3D printer. Zorg dat jullie 3D printer klaar is voor gebruik, volgens de gebruiksaanwijzing die bij de printer hoort.
- Haal de STL file op voor een enkele hoofdband Junior888_V2.1_x01.stl
- Open deze STL file in de slicing software die je altijd gebruikt, zoals Cura of PrusaSlicer
- Maak volgens de standaard settings je GCODE file, en kijk op het scherm hoe lang het printen zal duren
- Breng de GCODE file naar de 3D printer en start de print
Als dat allemaal lukt, dan kan je ook de volgende ontwerpen proberen:
- De hoofdband als stapel van vier stuks Junior888_V2.1_x04.stl
- Onze clip voor de elastieken van mondmaskers JuniorClip_V1.3_STL
Als je het printen te lastig vindt, dan mag je ook een stapel hoofdbanden bij ons bestellen, we sturen ze graag naar je toe.
Welke extra spulletjes heb je nodig
De elastieken kopen we bij de kantoor groothandel. Per spatmasker gebruiken we 3 elastieken, een van elke maat. De drie maten die we gebruiken zijn: 90×5 mm, 140×5 mm en 180×5 mm. Een doos elastieken weegt 500 gram. Van de verschillende maten vinden we in de doos deze aantallen: 445 stuks, 285 stuks en 222 stuks. De elastieken kosten bij de groothandel ongeveer €4,50 per doos.
De zakjes halen we bij de Blokker. Dit heet dan “hersluitbare diepvries zakjes groot”. Deze zakjes zijn 28×27,5 centimeter. In een doosje van één euro zitten 25 zakjes.
Visitekaartjes laten we maken bij een kopieer winkel. Als je een stapel van een paar honderd stuks laat maken dan kosten ze ongeveer 10 cent per stuk. Het laten ontwerpen van zo’n kaartje kan vrij duur zijn, misschien kan je dat zelf?
De folder laten we op A5 drukken in de kopieer winkel. Als je deze laat maken in een stapel van 100 of meer dan kosten ze iets minder dan 20 cent per stuk.
Welke extra kosten zal je nog maken in dit project
We ontdekken dat het lijstje hierboven nog niet compleet is. Het grootste deel van de kosten gaat zitten in andere zaken. Denk dan aan doosjes om te verzenden, en de verzend kosten. Maar ook auto kosten voor het bezorgen, kosten voor de website, kosten om het geld over te maken. En dan hebben we nog de kosten voor machines en gereedschappen en natuurlijk voor de reparaties van dingen die stuk gaan.
Hoeveel geld heb je nodig om te beginnen?
Vaak willen mensen weten hoeveel geld je nodig hebt om te kunnen beginnen. Het kost wat moeite om zo’n vraag te beantwoorden. Gelukkig kunnen jullie elkaar helpen. Je hebt iemand nodig die de informatie goed kan doorlezen om niets te vergeten, iemand die een lijst kan maken om jullie plan te noteren, iemand die uitzoekt waar je alles bestelt, iemand die controleert of er geen vergissingen zitten in het maken van de berekening, en iemand die er een mooi beknopt verhaal van kan maken.
Meestal moet je nog een reserve bedrag er bij op tellen omdat we eigenlijk altijd wel wat vergeten.
Vragen:
- Het is belangrijk om te weten hoeveel geld nodig is om te kunnen beginnen. Je ziet op deze pagina al een aantal bedragen.
- Reken eens uit hoeveel het kost om 10 zakjes met 10 spatmaskers te maken?
- Sommige dingen kan je op school of bij je thuis al vinden, welke zijn dat?
Met een beetje hulp maken jullie een ‘gratis’ winkel voor jullie eerste spatmaskers
Je ziet dat we op deze pagina al heel veel hebben besproken. Het meeste daarvan is nodig voordat je jullie eerste spatmasker kunt uitdelen. Maar je kunt een paar moeilijke stappen overslaan door samen te werken met Junior IOT. We helpen je graag.
Gefeliciteerd, het is je gelukt!
Als je jouw eerste spatmaskers hebt uitgedeeld, dan heb je als team kennis gemaakt met alle stappen van dit traject. Het maakt dan niet uit of het er drie zijn, of honderd; en het kan ook zijn dat je alle stappen alleen in gedachten hebt gevolgd. Deze ontwikkeling vinden we heel leerzaam. Je hebt nu zelf ontdekt wat er belangrijk is om je eerste producten te maken en bij jullie gebruikers te krijgen.
Het hoort hierbij dat je momenten tegenkomt dat het moeilijk is om te zien wat je moet doen. En soms is het lastig om naar elkaar te luisteren, en om samen één beslissing te maken. Je ontdekt dat het vaak moeilijk is om hulp te vragen, en hoe je dat toch kunt doen. In dit deel van je project hoort er veel mis te gaan. En als het goed is ontdek je hoe je op een mooie manier om kan gaan met deze uitdagingen. Dat is eigenlijk best leuk om te doen. En als aan het einde alles wél lukt is dat natuurlijk extra leuk!
Na dit project zou je door kunnen gaan om nog meer spatmaskers te maken. We raden je aan om dat niet te doen. Zelf vond ik het heel leuk om de stap van een paar honderd naar een paar duizend mee te maken, maar dit is heel veel werk. Je mag dat deel overlaten aan Junior IOT.
Vragen:
- Hoe helpen de spatmaskers in de strijd tegen corona?
- Is het jullie gelukt om de uitdeel zakjes met spatmaskers te maken?
- Wat heb je ontdekt dat je als groep moet kunnen?
- Wat is het leukste dat je in dit project hebt geleerd?